Smart tips för återvinning

De flesta av oss har full koll på återvinningen hemma i köket, men hur ser det ut i papperskorgarna i badrummet, vid skrivborden och på arbetsplatsen? En av de största anledningarna till att man inte gör det man ska/vill/bör göra är att det inte finns ett enkelt och tydligt system på plats som underlättar och motiverar rätt aktioner. Om du har en vanlig papperskorg under skrivbordet på din arbetsplats är det stor risk att allting hamnar där till slut. Men om du istället har en papperskorg med två eller tre olika fack kan du snabbt och enkelt göra en första sortering redan där och sedan sortera ordentligt vid en av de större stationerna på arbetsplatsen.

Hur ser det ut med panten? Är det ofta så att det samlas ihop en stor hög med burkar och flaskor som tar upp plats i någon skrubb eller under diskbänken? Det kan skapa irritation och oordning när ingen vill ta hand om panten och det är inte så vi bör se på återvinning. Återvinning ska kännas bra, så att vi ser det som en positiv del av vardagen. 

Ett tips är att låta städfirman på jobbet ta hand om återvinningen. Det blir en win-win-situation, för även om det inte gör någon större skillnad i en fikakassa, kan det bli en ganska god summa om flera företag erbjuder städfirman att ta hand om panten. Tillräckligt för att köpa munskydd till hela gänget! Så sprid det gärna som en positiv grej om ni delar byggnad med andra företag.